Nieuws
De volgende aanpassingen zijn op 28 februari 2023 beschikbaar gesteld (plancoördinatoren zijn hier via de mail reeds over geïnformeerd):
- Inloggen: Samen1Plan maakt al gebruik van twee-factor-authenticatie (2FA). Dit zorgt voor extra bescherming bij het inloggen omdat de gebruiker zich via twee wegen (telefoon en computer) moet aanmelden. Eerder stond 2FA standaard uit en kon je per plan beslissen of je die aan zette. Vanaf nu staat 2FA standaard 'aan'. Wanneer dit te belemmerend is voor het gebruik kan je dit alsnog 'uit' zetten. Zorg er dan wel voor dat je schriftelijke toestemming (een e-mail volstaat) hebt van de cliënt waarin de cliënt duidelijk maakt dat hij/zij ervoor kiest om met Samen1Plan te werken zonder 2FA. Deze aanpassing geldt alleen bij het aanmaken van nieuwe plannen, bij bestaande plannen blijft de instelling zoals deze nu is.
- Betrokkene toevoegen: Vanaf nu krijgt de cliënt een mail op het moment dat er een nieuwe betrokkene in het plan wordt toegelaten. Via een link in die mail krijgt de cliënt zelf de mogelijkheid de persoon weer te verwijderen. Mocht dit gebeuren, ziet de plancoördinator dit in de tijdlijn van het desbetreffende plan. Bij goed gebruik van Samen1Plan is deze aanpassing niet nodig, immers wordt een nieuwe betrokkene alleen aan het plan toegevoegd met toestemming van de cliënt. Deze aanpassing is gedaan om cliënten te beschermen tegen verkeerd handelen door plancoördinatoren.
- Vernietigen inactieve plannen: Vanaf nu houdt Samen1Plan bij of er plannen zijn die langer dan 2 jaar niet zijn geopend. De gebruikers die zijn geregistreerd als plancoördinatoren bij die plannen krijgen dan een mail die daarop wijst, met de toelichting dat het desbetreffende plan wordt vernietigd. Wanneer het plan moet blijven bestaan, kan de plancoördinator het plan (via een link in de mail) binnen 2 maanden bekijken en aangeven dat deze moet blijven bestaan. De teller gaat dan opnieuw 2 jaar lopen. Mocht de plancoördinator niet binnen 2 maanden reageren, volgt een herinneringsmail met een termijn van 2 weken. Als je momenteel veel oude plannen hebt waarin langer dan 2 jaar niet is ingelogd kan dit betekenen dat je veel van dit soort mailtjes ontvangt, per plan wordt een mail gestuurd.
Bovenstaande wijzigingen zijn gedaan om de privacy binnen Samen1Plan plannen nog beter te borgen. Heb je vragen over bovenstaande wijzigingen of zelf wensen voor wijzigingen? Mail die dan naar
3 tot 4 keer per jaar wordt door Stichting Samen1Plan een nieuwsbrief verzonden.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom Samen1plan en ervaringen van andere gebruikers?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief via
In oktober en november 2022 organiseerden we webinars over de implementatie van Samen1Plan in de eigen organisatie en hoe je Samen1Plan kan inzetten in de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige & complexe problematiek. Er was meer interesse dan we deelnemers konden toelaten! We overwegen de (geaccrediteerde) webinars te herhalen, indien u geïnteresseerd bent kunt u dat laten weten via
Een greep uit de enthousiaste reacties:
‘Samen1Plan lijkt prachtig werkbaar’
'Dank voor de heldere uitleg, ik ga er zeker gebruik van maken’
‘Fijne webinar, veel stof tot nadenken’
Rixt Mulder-Hoekstra, Orthopedagoog & GZ-psycholoog bij GGZ-instelling Molendrift, gaf de webinar ‘Implementatie van Samen1Plan in de eigen organisatie’. De webinar ‘Samenwerkend hulpverlenen aan gezinnen met meervoudige & complexe problemen’ werd gegeven door Ellen Loykens, Klinisch psycholoog bij Molendrift, inhoudelijk coördinator expertteam Groningen en Lid expertisenetwerk Noord-Nederland, en Jana Knot-Dickscheit, UHD Rijksuniversiteit Groningen, Hoofd Expertisecentrum Gezinnen met meervoudige en complexe problemen en GZ-Psycholoog en Cognitief gedragstherapeut VGCt bij GGZ-instelling Molendrift.
Deelnemers konden gratis deelnemen aan de webinars dankzij een donatie door het JENN (Jeugd Expertise Netwerk Noord-Nederland).
De webinars zijn terug te kijken via onderstaande links.
Webinar ‘Implementatie van Samen1Plan in de eigen organisatie’.
Webinar ‘Samenwerkend hulpverlenen aan gezinnen met meervoudige & complexe problematiek’.
Wij danken de docenten en de deelnemers voor de kennisuitwisseling en deelname aan de webinars!
De samen1Plan software is gebruiksvriendelijk en intuïtief te bedienen. U kunt er direct mee aan de slag! Maar onderschat u de complexiteit van de veranderende werkwijze niet. Zo moeten collega hulpverleners worden overtuigd en hoe enthousiasmeert u de cliënt en eventuele andere betrokkenen? De omslag naar meer samenwerkend hulpverlenen vraagt specifieke competenties en vaardigheden en zal impact hebben op uw interne werkprocessen.
Om u daarbij te ondersteunen bieden wij verschillende Samen1Plan trainingen. Deze worden op maat gemaakt voor uw situatie. Het aanbod is divers en er zijn trainingen voor zowel (meer) ervaren als startende gebruikers van Samen1Plan.
Voorbeelden van trainingen zijn:
- Starttraining voor medewerkers/teams die met Samen1Plan.nl willen gaan werken;
- Training voor managers en/of bestuurders die Samen1Plan.nl in hun organisatie willen introduceren/implementeren;
- Trainingen voor cliëntvertegenwoordigende organisaties in de mogelijkheden van het werken met Samen1Plan;
- Verdiepende training in het vertalen van situaties naar in perspectief, doelen en acties in een integraal plan;
- Verdiepende training in het gebruik van Samen1Plan binnen specifieke situaties, zoals bij weerstand of complexe (gezins-)casuïstiek.
- Intervisie voor medewerkers op casusniveau.
Om trainingen in verschillende regio’s aan te kunnen bieden, worden de trainingen door verschillende organisaties gegeven. Wilt u weten welke trainers in uw regio actief zijn? Stuur dan een mail aan
Bent u zelf goed getraind in het gebruik van Samen1Plan.nl? Wij zoeken trainers! Bij interesse om vanuit uw eigen organisatie trainingen aan te bieden kunt u ons mailen. Wij bespreken dan samen met u de mogelijkheden!
De volgende aanpassingen zijn vandaag beschikbaar gesteld:
- De sterkte indicator bij het aanmaken van wachtwoorden was voorzien van de tekst ‘dit wachtwoord is in minuten//weken/eeuwen te hacken’. Dat was ludiek bedoeld maar soms schrokken gebruikers ervan, Deze tekst is nu veranderd naar ‘dit is een zwak/sterk/zeer sterk wachtwoord’.
- De hoofdmenu items zijn nu ook met iconen weergeveven én geplaatst in volgorde van meest naar minst gebruikt.
- De Help knop is van rechtsonderin het scherm naar de hoofdmenubalk geplaatst direct naast je eigen naam en weergegeven met een vraagteken.
- De Quick Start Handleiding, die je onder de Help knop vindt, heet nu Snelstart Handleiding en is bijgewerkt naar de huidige stand van de applicatie.
- De Methodiekhandleiding die je hier vindt.
- De ‘sessie time out’ is aangepast zodat het praktisch niet meer voor zal komen dat je tijdens het tikken van een notitie al was uitgelogd en nu al je tekst kwijt bent.
- Notificatie mails linken vanaf nu direct naar het betreffende plan.
- Bij doelen en acties is de weergave aangepast zodat je bij openklappen meer informatie ziet.
- Er is gewerkt aan een oplossing om te voorkomen dat uitnodigingsmails niet aankomen. Dit is een probleem dat meestal wordt veroorzaakt door gratis mailproviders. Zij hebben soms een intern spamfilter dat niet openbaar is en allerhande mails wegfiltert zonder dat de gebruiker dit kan zien. Het komt echter ook voor dat het gebeurt omdat het emailadres niet goed is ingevoerd. Daarom worden bij het invoeren van het emailadres nu controles gedaan of het ingevoerde werkelijk een emailadres is. Zo nee dan volgt een waarschuwing. Nu typefouten minder zullen voorkomen kan de plancoordinator het vaker zelf oplossen door voor ‘uitnodiging opnieuw versturen’ te kiezen.
Dit naar aanleiding van ontvangen gebruikerswensen. De wijzigingen zijn gesponsord door Molendrift.
Heb je ook wensen? Mail die dan naar
De volgende nieuwe features werden vandaag beschikbaar gesteld:
- De mogelijkheid je 06 nummer voor Twee Factor Authenticatie aan te passen als je geen toegang meer hebt tot je oude 06 nummer
- Een directorystructuur onder documenten kunnen aanbrengen. Ook kan je nu met tags werken bij documenten. Zodat je bij casussen waar veel documenten van toepassing zijn kunt ordenen via directories en/of kunt zoeken op tags. Verder staat het nieuwste document nu standaard bovenaan.
- De 'autofill functionaliteit' op velden waar je e-mail adressen invult is ‘uitgezet' (zodat niet allerhande eerder ingevoerde e-mail adressen opploppen als je een plan aan het invullen bent en daarmee de indruk wekt dat het avg technisch niet klopt).
Dit naar aanleiding van ontvangen gebruikerswensen, waarbij de realisatie van de directory structuur is gesponsord door het Regionaal Expertteam Groningen.
Heb je ook wensen? Mail die dan naar